Det er etablert en global strategiplan for WEY-merket, der det planlegges å gå inn på det europeiske markedet i 2021 og gå inn på det nordamerikanske markedet i 2023, i tillegg til utvidelse til andre globale markeder.
Great Wall Motors’ high-end-merke Wey skal levere sin første modell i Europa, som er plug-in hybrid SUV, tidlig i 2022. Til Norge forventes den tilgjengelig i løpet av våren 2023.
Den kinesiske bilprodusenten kunngjorde på bilutstillingen i München i Tyskland, som også er kjent som IAA. Wey sa at selskapet vil begynne å ta bestillinger senere i år på flaggskipmodellen, kalt Coffee 01.
Wey har solgt over 30 000 Coffee 01 siden lanseringen i mai i Kina. Plug-in hybridmodellen har en kjørerekkevidde på 150 kilometer på ren elektrisk modus.
Den har en rekke avanserte kjøreassistentfunksjoner samt smarte kabinfunksjoner ansiktsgjenkjenning og augmented reality head-up display.
“Som fortroppen for Great Wall Motors’ oversjøiske strategi, vil Wey starte først i Tyskland og deretter gå til andre deler av Europa,” sa Sun Bing, en toppleder med ansvar for merkets operasjoner i EU.
Wey sa at det vil åpne det første europeiske opplevelsessenteret i München i 2022 og over 60 stasjoner vil bli satt opp samme år.